top of page

Maken wij echt contact?

Wij mogen weer contact maken. Als professionals. Het uitoefenen van de meeste contactberoepen is per 11 mei 2020 weer mogelijk. Op gepaste wijze kunnen jij en ik persoonlijk verbinding maken met klanten en relaties. Echter, maak jij echt contact met die ander?

De intelligente Lockdown heeft laten zien hoe belangrijk contact en verbondenheid is. Echter, die anderhalve meter zorgde niet direct voor emotionele afstand. Vaak creëert men die afstand zelf. De afstand tot je hart. Door onbewuste belemmeringen en beperkende overtuigingen. Of door miscommunicatie. Mijn visie is dan ook: durf bij jezelf te blijven en je bent niet alleen.|

Durf bij jezelf te blijven en je bent niet alleen

Het ingewikkelde van communicatie is dat iedereen denkt dat het vanzelf goed gaat, omdat iedereen het altijd doet. Ook in corona-tijd geldt dat mensen goed communiceren met anderen zolang ze in contact blijven met zichzelf. Velen hebben juist nu die connectie met zichzelf sterk gevoeld en de verbinding met anderen versterkt. Zo ook organisaties.

Verbindende communicatie

Het is voor ons als mens van belang om in contact te staan met de ander. Door te weten wie je bent, door oprecht en eerlijk te zijn. Dat zorgt voor verbinding en synergie. Zo ontstaan de mooiste dingen. Die verbinding weerspiegelt zich naast persoonlijke communicatie ook in de schriftelijke en visuele communicatie. Ik kan geen goede foto’s maken als er geen verbondenheid is met het onderwerp. Ook kan ik niet de lezer raken als mijn woorden niet authentiek zijn. Daarom maak ik eerst contact met mijzelf, verbinding met mijn gevoel.

“Communicatie maakt ons tot de mens wie we zijn”

Bewust zijn

Betteke van Ruler (emeritus-hoogleraar communicatiewetenschappen, Universiteit van Amsterdam) pleit ook voor meer verbinding. In deze fase van de corona crisis wordt het tijd voor meer verbindende communicatie, met meer oog voor de menselijke ervaringen. In een artikel in Trouw (2 juni 2020) vertelt Van Ruler het volgende erover:

“Communicatie maakt ons tot de mens wie we zijn”, zegt zij. “Maar ik merk dat mensen zoveel aan hun hoofd hebben dat ze zich er eigenlijk niet echt bewust van zijn wat ze zeggen. Maar het wordt steeds belangrijker. Wat je vandaag zegt en hoe je het zegt, heeft gevolgen voor hoe andere mensen morgen op jou reageren. Goede communicatie impliceert dat je voortdurend afstemt met een ander. En die ander hoeft niet per se tegenover je te zitten.”

Van mens tot mens

Deze insteek vraagt om een nieuwe ontwikkeling in gebruik van taal en beeld. Op zoek naar echte woorden en beelden, het echte verhaal waardoor er een verbindende communicatie ontstaat: “Communicatie die meer de menselijke ervaringen meeneemt: wat het met ons allemaal doet en hoe we kunnen doorgaan. Om elkaar te ondersteunen. Daar mag nu meer de nadruk op gelegd worden. Een regel van goede communicatie is ook dat je de ander altijd behandelt als mens. En niet als object”. Het werkt twee kanten op, vice versa.

Vice Versa

Zo zien wij dat ook bij Vice Versa Communicatie. Met onze vakspecialisten willen wij organisaties ondersteunen in hun authentieke verhaal, in een echte relatie met hun medewerkers en de verbinding leggen met de mensen om hen heen. Voor meer inspiratie nodig ik jou uit voor een persoonlijk gesprek.




Mari Trini

38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page